Schrijfvaardigheid kinderen rampzalig: niet naar basisschool geluisterd

schrijfvaardigheid van kinderen holt achteruit - OnderwijsXtraNiet naar basisschool geluisterd

Kinderen leren slecht begrijpelijke teksten te schrijven. Leraren weten niet goed hoe ze hun leerlingen moeten bijspijkeren. Met eerdere alarmeringen op tal van basisscholen is niets gedaan, concluderen onderzoekers van de Universiteit Utrecht. Kinderen schrijven direct op wat in ze opkomt, waardoor de tekst onsamenhangend en onbegrijpelijk wordt.

Opschrijven wat er in je opkomt

Van de acht uur per week die leraren aan taal besteden, gaat slechts drie kwartier naar het maken van teksten. De leerlingen krijgen nauwelijks uitleg over hoe ze dat het beste kunnen doen, omdat leraren niet goed weten hoe ze hun pupillen moeten instrueren, constateren twee promovenda van de Universiteit Utrecht (UU).

,,Kinderen krijgen nu te horen dat ze over een bepaald onderwerp een tekstje moeten schrijven,'' verklaart Monica Koster. ,,Die kinderen schrijven direct op wat in ze opkomt, waardoor de tekst onsamenhangend en onbegrijpelijk wordt.''

Onderzoek schrijfvaardigheid: niets veranderd

Koster en collega Renske Bouwer onderzochten op 52 basisscholen hoe het schrijfniveau kan worden opgekrikt. Aanleiding was een rapport van de Onderwijsinspectie uit 2010, waarin de noodklok werd geluid over de schrijfvaardigheid van kinderen. Tweederde van de leerlingen was niet in staat een simpele boodschap op papier over te brengen.

De gemiddelde kwaliteit van de schrijflessen op de basisscholen was onvoldoende. Uit het onderzoek, waarop het duo vrijdag promoveert, blijkt dat er op tal van basisscholen niets is veranderd in het schrijfonderwijs. Ze steken vooral energie in lezen en woordenschat. In de lesboeken komt schrijfvaardigheid slechts mondjesmaat aan de orde.

Ook op de pabo's is nauwelijks aandacht voor schrijfvaardigheid. Inmiddels beklagen zelfs hogescholen en universiteiten zich over het niveau van de teksten die studenten maken.

Leraar geen tijd

Ook Amos van Gelderen, lector taalverwerving aan de Hogeschool Rotterdam en onderzoeker bij het Kohnstamm Instituut (centrum voor onderwijsonderzoek van UvA), ziet weinig vooruitgang. ,,Kinderen kunnen niet goed genoeg schrijven. Ze kunnen een tekst niet zo maken dat een lezerspubliek die ook snapt,'' stelt hij. En daar kunnen de leerlingen niets aan doen. ,,Leraren hebben onvoldoende aandacht voor schrijven, want dat kost tijd en het is moeilijk om na te kijken. Het ontbreekt ze aan de juiste expertise.''

Dat is problematisch voor de rest van hun carrière. Koster: ,,We schrijven tegenwoordig veel meer teksten. Je komt er niet meer mee weg dat je niet kunt schrijven.'' Het ministerie van Onderwijs zegt dat de afgelopen jaren hard is gewerkt om meer kennis over verbetering van het schrijfonderwijs te vergaren. ,,Het is nu aan de scholen om er in de praktijk handen en voeten aan te geven,'' aldus een woordvoerder.

> Lees verder bij bron

Meer informatie

Wilt u meer informatie over schrijfproblemen? Klik dan op onderstaande knop. Hier vind u links, info en nieuws:

 

     Schrijfproblemen  

 
 
© 2011 Het maken van kopieën of printscreens van onze website(pagina's) of enige andere vorm van duplicatie zonder onze nadrukkelijke en schriftelijke toestemming is verboden.
OnderwijsXtra | Alle rechten voorbehouden | KvK 54015545
privacybeleid | disclaimer