Geen kennis voor het kind zonder kennis van het kind

Geen kennis voor het kind zonder kennis van het kind - OnderwijsXtraZorggeval...

Karel van 13 zit op een plus VWO school in Amsterdam. Door een ongeluk loopt hij een trauma aan zijn hoofd op. Ook als hij de eerste klas over doet houdt hij veel hoofdpijn, concentratieproblemen en moeite met plannen.

Met de handen in het haar

De diagnose: ADD en taalpragmatiek. Op school is er veel onbegrip en onduidelijkheid bij de docenten. De behandelend therapeut pleit vanwege de concentratieproblemen voor een hoofdtelefoon, extra tijd bij proefwerken en nabespreken van toetsen. Al snel komt Karel verdrietig en gefrustreerd thuis: de lerares Spaans doet niet aan privileges, bij aardrijkskunde mag de koptelefoon niet op en wiskunde juist weer wel. Maar dan direct bij aanvang, waardoor Karel de instructies niet hoort.

Meer nodig voor passend onderwijs

Voor passend onderwijs is meer nodig dan leraren die alleen voor de klas staan om kennis zo goed mogelijk over te brengen. Dát is mijn conclusie na een periode waarin ik als onderwijs-zorgconsulent bij scholen langs ben geweest. Kennis voor de leerlingen is belangrijk, maar als je kinderen de juiste ondersteuning wilt geven, zal je als leerkracht ook de nodige bagage moeten hebben. Heb je die kennis niet, dan krijg je wat ik vaak hoor: dat leerlingen zoals Karel, die extra ondersteuning kunnen gebruiken, privileges zouden hebben. En dat er in de klas wel meer kinderen zijn die meer aandacht nodig hebben.

> Naar bron

 

Meer informatie

Wilt u meer links, nieuws en informatie over Passend Onderwijs? Klik dan op onderstaande knop:

 
   Passend Onderwijs 

 

 
© 2011 Het maken van kopieën of printscreens van onze website(pagina's) of enige andere vorm van duplicatie zonder onze nadrukkelijke en schriftelijke toestemming is verboden.
OnderwijsXtra | Alle rechten voorbehouden | KvK 54015545
privacybeleid | disclaimer